فصلنامه معماری و فرهنگ . سال پانزدهم . شماره پنجاه‌و‌چهارم . تابستان ۱۳۹۵ . صفحات ۶۴ و ۶۵

. پیش‌دبستانی ‏آکنایبیچ .

معماران بی‌‏سی + ماموت
موقعیت:
مراکش، آکنایبیچ
مساحت: ۵۵ مترمربع
سال: ۲۰۱۴
بودجه: ۲۵٬۰۰۰ یورو

Preschool of Aknaibich . BC architects + MAMOTH
Location: Aknaibich, Morocco
Photos: Frank Stabel, Thomas Joos, Kristel Pelliet, Nicolas Coeckelberghs


آکنایبیچ
آکنایبیچ
آکنایبیچ

پیش‌دبستانی آکنایبیچ، واقع در شهر آکنایبیچ، تنها یک کلاس دارد؛ با وجود این از طراحی معماری کل‌نگر، اجتماعی، یکپارچه، پویا، متناسب با اقلیم منطقه، و سبکی نوین در معماری بومی برخوردار است. آکنایبیچ شهری در حال تحول است: بخش شرقی شهر را سازه‌های خشتی، کوچه‌های باریک و جاده‌های مارپیچ دربر گرفته، در حالی که بخش غربی با طراحی مدرن و خانه‌های بتنی آن، که مهاجران روستایی / شهری ساخته‌اند، به‌وجود آمده است. هم‌زمان با توجه به نیاز برای تقویت زیرساخت‌های آموزشی، بنیاد Goodplanet به ریاست عکاس فرانسوی «ین آقتُس بِقتخاند» تصمیم می‌گیرد در بخش مدرن شهر یک مرکز پیش‌دبستانی سازگار با اقلیم منطقه را به‌عنوان بخش الحاقی به ساختمان بتنی موجود مدرسه تأسیس کند. بعد از برگزاری کارگاه‌های آموزشی با سازمان‌های محلی آکنایبیچ، تأثیرپذیری از شهر قدیمی مناسب به‌نظر آمد، و در عین حال می‌بایست ارتباطی با زیرساخت مدرسه مدرن فعلی شکل می‌گرفت. این سبک می‌تواند به‌عنوان سبک جدید بومی، الهام‌گرفته از نمادها و مصالح و تکنیک‌های محلی نام‌گذاری شود و در عین ظاهری امروزی با اقلیم منطقه سازگار و از سازه‌ای مقاوم و پایدار در برابر زلزله برخوردار باشد.

پیش‌دبستانی آکنایبیچ به شکل سنتی پِی شیب‌داری دارد که از سنگ‌های طبیعی محل همراه با دیوارهای خشتی، سقف مسطح خشتی ـ چوبی، و دیوارهای محصور از جنس خشت کوبیده‌شده ساخته شده است. پوشش خارجی با گچ‌کاری نامنظم، از ترکیب دو نوع خاک، کاه، و شن به‌وجود آمده در حالی که جداره داخلی از ترکیبِ برابرِ خاک و سنگ و گچ برای ایجاد جداره داخلی گچی تنفس‌کننده، که نور غیرمستقیم خورشید را پراکنده کرده، به‌وجود آمده است.

نمای شرقی و غربی، که متأثر از نور زننده متمایل خورشید بوده، با دو لایه دیوار صندوقه‌ای که برای عایق‌بندی است پوشیده شده است، در حالی که نمای جنوبی دارای پنجره‌های کوچک با عمق زیاد و جرم حرارتی بزرگی است که ساختمان را در طول روز خنک نگاه داشته ولی در بازه زمانی شب تا سحر آن را گرم‌تر نگاه می‌دارد. نمای شمالی با درهای شیشه‌ای، حداکثر گشودگی را ایجاد کرده تا اجازه ورود نور غیرمستقیم خورشید به فضای اتاق را بدهد. کلاس‌های مدرسه فقط به زمین بازی بیرون متصل است، که به‌عنوان زمین بازی برای خردسالان (۳ تا ۶ سال) تعریف شده است و در مقابل حیاطی بزرگ‌تر که مورد استفاده بقیه دانش‌آموزان قرار می‌گیرد. این زمین بازی آلاچیقی را شامل می‌شود که می‌تواند به‌منزله کلاس برای برنامه‌هایی از جمله قصه‌گویی و دیگر فعالیت‌ها استفاده شود.

در بحث محوطه‌سازی، محدوده پیش‌دبستانی زیربنای مدرسه را محاط می‌کند، در نتیجه محوطه بدون استفاده صریح از دیوارهای مرکب تعریف می‌شود. این محوطه مابین سه درخت اَرقان موجود قرار گرفته که در حفاظت از منطقه جنگل‌زدایی‌شده جدید شهر مهم هستند. با دنبال‌کردن چینش شبکه‌مانند اتاق‌های موجود مدرسه، پیش‌دبستانی آکنایبیچ ترکیبی جذاب از مدل بومی جدید در کنار مدل مدرن موجود به‌وجود می‌آورد، و چه بسا الگویی برای ساخت‌وسازهای پیشرو در سازمان‌ها و ارگان‌های آکنایبیچ باشد.


آکنایبیچ
آکنایبیچ
آکنایبیچ
آکنایبیچ
آکنایبیچ
آکنایبیچ

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!