N54-A10-P01

. ساختمان بلندمرتبه مسکونی برای حلبی‌آباد . مهندسین مشاور جی‌اِی .

مترجم: هدی پژند مقدم,
داراوی محله‌ای فقیرنشین با مساحت بیش از ۲۰۰ هکتار در نزدیکی بندرگاهی واقع در شهر بمبئی است؛ محله‌ای مملو از بی‌خانمان‌هایی که شغل اغلب آنها جمع‌آوری مواد بازیافتی است و حلبی‌آبادِ داراوی هم محل زندگی آنهاست و هم محل کارشان. بافت کالبدی این منطقه خطی است و تراکم بسیار بالایی دارد. بیش‌تر خانه‌های این منطقه، همکف یا یک‌طبقه‌اند و بدون هیچ فاصله‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند. خیابان‌های این محله با عرض ۱.۲ متر نقش رگ‌های حیاتی آن را دارند و نور و تهویه ‌خانه‌ها را که با مواد بازیافتی و قوطی و تخته‌های چوبی ساخته شده‌اند تأمین می‌کنند. ادامه
تغییرات اقلیمی

. زیستن در زمانه نسیان .

بنوشه فرهت . امید احمدی‌لاری,
اگر به خاطرات گذشته خودمان رجوع کنیم برف‌های سنگین زمستان‌ها را به یاد می‌آوریم که امروزه به نوستالژی بدل شده است. این موضوع نشانه خوبی از گرم شدن زمین است. اما چه کاری از دستمان برمی‌آید؟ چگونه می‌توان مقابل این گذر شتابان ایستاد؟ کار سختی نیستتنها کافی است هیچ کاری نکنیم! در حقیقت این شیوه زیست غلط ماست که نابودی تا یک‌قدمی نوع بشر و محل زیستش رسانده است. در پرونده‌ این شماره از منش و کنش آدمی با طبیعت خواهیم گفت و از زاویه دیدی متفاوت ماجرا را کنکاش خواهیم کرد. ادامه
خاک کوبیده

. معماری معجزه نمی‌کند! .

زهرا سربندی . علی شریعتی . محمدرضا عابدی,
در پروژه‌های بازسازی پس از سانحه رویکردهای انتخابی برای بازسازی، اهمیت بالایی دارند. بزرگ‌ترین تهدید در آن، هجوم تکنولوژی به بستر طبیعی و یکسان‌سازی‌های ناشی از آن است. در اثر این بی‌توجهی به‌تدریج بومگرایی از معماری و شهر رخت بربسته است. به همین علت به کارگیری مجدد ابزار مدرن در بازسازی پس از سانحه نه تنها برای همه ممکن نیست بلکه خود می‌تواند بر ابعاد فاجعه بیفزاید. «تکنیک خاک کوبیده» از جمله راهکارهای مشارکتی و اصیلی است که در پس روی دادن یک زلزله به آن توجه شد و موفق بود که این مقاله به آن می پردازد. ادامه
N53-A25-P01

. خانه شماره یک .

رامین مهدی‌زاده,
طراحی خانه شماره یک در شهر محلات به عهده معمار اهل این شهر با تحصیلات معماری در خارج از کشور بوده است. ویژگی اصلی این طراحی استفاده از پس‌مانده‌های سنگی بازمانده از فرایند برش سنگ‌ها در معادن و کارخانه‌های این شهر برای اولین بار در نمای ساختمان است. ایده‌ای که نه‌تنها از لحاظ اقتصادی به صرفه بود بلکه تبعات زیست‌محیطی مطلوبی نیز به همراه داشت و به همین دلیل به شیوه رایج در بین سازندگان محلی بدل شد. استفاده از این سنگ‌ها در فضای داخلی، هندسه پیچیده، ماهرانه و آشنای بنا و قرارگیری پنجره‌ها پشت حائل‌های چوبی از دیگر ویژگی‌های این بنا است. ادامه
N53-A20-P05

. مرکز گردهمایی پارک ملی فوگو . او تی او .

مترجم: لیلا خدابخش,
در جزیرۀ فوگو، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری و در مجاورت یک آتشفشان، روستایی با جمعیتی حدود ۱۲۰۰ نفر وجود دارد که اهالی آن در مرز بین قانون و بی‌قانونی زندگی می‌کنند؛ ساکنان روستا، زمین‌های دولتی را، که به طور عمده منابع طبیعی سرزمین است تصرف می‌کنند و برای امرار معاش خود در یکی از فقیرترین نقاط کشور، کِیپ وردِه، در آنها به فعالیت‌های کشاورزی می‏پردازند. شرایط مناطق حفاظت‌شدۀ ملی حکم می‌کند کشاورزی در مناطق خاصی انجام و ساخت‌وساز به‌طورکلی محدود شود، به همین دلیل قوانینی برای مقابله با اِشغال آزادانه و بی‌برنامۀ شهر تدوین شده است. اِعمال همین قوانین است که باعث تعارض منافع در منطقه و در پی آن، درگیری‌های مکرر می‌شود. ادامه
خانه ایرانی

. خانه ایرانی .

شعله بلوچ,
خانه ایرانی یکی از خانه‌های قاجاری شهر کاشان است که به همت شعله بلوچ خریداری،‌ مرمت و مقاوم‌سازی شده و به بهره‌برداری رسیده است. روایت شنیدنی او از آشنایی و «معاشرت» با خانه ایرانی بازگو کننده تلاش او برای فهم اندیشه‌ معمار اولیه در ساختن بنایی برای ماندن است؛ بنایی که در طبیعت زلزله‌خیز کاشان صدها سال پایدار مانده است. فرایند احیای این بنا و ارتقای آن از اقامتگاه به «خانه»ای برای زندگی مهمانان و پذیرایی صاحب‌خانه‌ها از آنها با چالش‌های فراوانی از جمله کمبود منابع اطلاعاتی و استادکاران واقعی، محدودیت‌های ناشی از تعهد به الگوی بی‌نظیر گودال‌باغچه، از بین رفتن بافت و گم شدن مفهوم همسایگی مواجه بود. ادامه
آسباد

. آسبادهای ایران، تنوع گونه و تحول تکنیک .

کامبیز مشتاق گوهری,
آسباد متشکل از دو کلمۀ آس و باد است و به معنای سنگِ چرخانی است که نیروی باد آن را به چرخش در می‌آورد. نخستین شواهدِ وجودِ آسبادهای ایران مربوط به اواخر قرن دوم و اوایلِ قرنِ سومِ میلادی و در سرزمین سیستان است. این مقاله پژوهشی در بابِ سیر تحولِ آسباد‌های حوزۀ فرهنگیِ ایران است که بر تغییراتِ ساختار و تکنیکِ ساختِ آنها تکیه دارد. نویسنده آسبادهای موجود در ایرانِ فرهنگی را به پنج دستۀ کلی تقسیم می‌کند و سیرِ تحولِ این پنج دسته را در با توجه به تاریخِ جغرافیایی و فرهنگیِ ایران توصیف و تشریح می‌کند. روشِ این تحقیق تاریخی است و بنا بر منابعِ مکتوب و تحقیقاتِ جغرافیایی و اقلیمیِ ایران و همچنین با مطالعۀ آسبادهای به جای مانده از گذشته انجام شده است. ادامه
طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی

. مرثیه‌ای برای خانه‌هایی که ایستادند .

بشرا خوشنویس,
همه سازه‌های بومی لزوماً در مقابل زلزله آسیب‌پذیر نیستند، برخی جوامع شیوه مواجهه با آن را آموخته و در نظام ساخت‌و‌ساز خود نهادینه کرده‌اند. باوجوداین، غالباً مقاومت بنا تنها در استفاده از مصالح و روش‌های ساخت نوین در نظر گرفته می‌شود. در راستای كاهش آسیب‌پذیری مسكن روستایی در ایران «طرح ویژه بهسازی مسکن روستایی» گاهی بدون توجه به توازن میان اهمیت سازه و معیارهای فرهنگی و اجتماعی، نیاز و دانش محلی را نادیده گرفته و ساخت ساختمان‌های متفاوت با الگوی ساخت بومی را رواج داده است. این مقاله‌ به‌دنبال شناخت و بازآفرینی روش‌های ساخت‌و‌ساز بومی به‌منظور مواجهه با زلزله، تقویت و به‌کارگیری آنها در کنار روش‌های معمول است. ادامه