خانه فرهنگ رایزن

. خانه فرهنگ رایزن . گروه معماری و شهرسازی سروستان .

نویسنده یادداشت: آیدین احدزادگان آهنی,
«خانه فرهنگ رایزن» زیرشاخه‌ای از مجموعه بزرگ «رایزن» است. موسس این مجموعه، حسن بجنوردی، از دیرباز در پی آن بوده که با خلق فضایی پویا، ارتباطی مستقیم و تعاملی دوسویه بین بنا و شهر پدید آورد و به سهم خود پاسخگوی نیازهای فرهنگی، هنری، آموزشی و هویتی جامعه باشد. مکانی که برای این پروژه انتخاب شد، ساختمانی قدیمی با بیش از ۸۰ سال قدمت است که الحاقاتی متعلق به دورۀ پهلوی دارد. تأکید کارفرما بر تعامل بنا با شهر در کنار محدودیت‌های مربوط به حفظ ارزش تاریخی بنا یک از اصلی‌ترین چالش‌های این پروژه بوده است. در این مقاله طرح نهایی این پروژهٔ بازسازی و بخشی از راهکارهایی که این معمار برای حل این مسأله طراحی کرده‌است شرح داده شده است. ادامه
N53-A22-P02

. آی ریزورت . استودیو اِی 21 .

مترجم: عمید مرتضوی,
رای پاسخگویی به نیاز روزافزون به حمام گِل مجموعۀ «آی‏ ریزورت»، با استفاده از معماری سنتی ویتنام و نوآوری و ابداع در فضا و ساختار، امکان تجربه‌ای جدید را به گردشگران در ویتنام ارائه می‌کند. این استراحتگاه که روی تپه‌ای کوچک و در نزدیکی رودخانۀ اصلی که از مرکز شهر نهاترانگ جدا می‌شود قرار گرفته، آرامش مورد نیاز این مجموعه را داراست و به گردشگران امکان استفاده از خدمات حمام‌های گل را می‌دهد. ادامه
N53-A23-P08

. خانه‌ای در یاماساکی . گروه معماری تاتو .

مترجم: عمید مرتضوی,
خانه‌ای واقع در قسمت شمالی منطقۀ هیوگو، برای یک زوج و دو فرزندشان. سایت، در منطقه‌ای واقع است که با کوه‌ها احاطه شده و بیش‌تر اوقات آسمانی ابری دارد. از آن‌جا که بنا بود در خانه حس و هوایی سبک اما پایدار ایجاد شود، طراح به پلانی با سه طرح کلبه‌مانند رسید که در ارتفاع ۱/۸ متری سطح زمین و بر روی یک صفحۀ بتنی خاکستری چیده شده‌اندادامه
N55-A12-P05

. عمارت روبه‌رو . ساناز‌خداداد، مهران‌عارفیان، وحید‌قیدی .

نویسنده یادداشت: سپیده شریعتمداری,
عمارت روبه‌رو یکی از مراکز فرهنگی هنری تهران است که از بازسازی ساختمان خانه‌ای ۶۰ ساله واقع در چهارراه ولی‌عصر شکل گرفته است. یک مکان فرهنگی، کتابخانه و کتاب‌فروشی، آکادمی بازیگری و موسیقی، فضایی برای شنیدن صدای ساز و تماشای نمایش به همراه کافه‌ای در پشت‌بام. حیاط این مجموعه به همراه نخل بزرگی در میانه‌اش که از همان خانهٔ قدیمی به یادگار مانده است، یکی از دلپذیرترین فضاهای آن است. در بازسازی این بنا از مداخله در بنا و آرایش‌های اضافه جلوگیری شده است و تنها رنگ و بویی نو به بنا بخشیده شده است. در این مقاله بخش‌های مختلف بنا و جزئيات بیشتر مربوط به بازسازی آن شرح داده شده است. ادامه
N53-A24-P01

. خانه زمین . بیانگ سو چو .

لیلا خدابخش,
«خانۀ زمین» در ‌واقع خانه‌ای متعلق به آسمان است. خانه‌ای در گرامی‌داشت یون دونگ جو، شاعر کره‌ای که شعرهای زیبایی دربارۀ آسمان و زمین و ستاره‌ها سروده است. این خانه بر رابطۀ کهن و بدوی طبیعت و انسان متمرکز شده و در پروسۀ طراحی و ساخت توجه بسیار دقیقی به بازده ساختمانی و حواس جسمانی ما در‌نظر داشته استادامه
N53-A09-P04

. انتخاب سردبیر . فضایی برای مراقبه و نیایش .

فرهاد احمدی,
به نظر می‌رسد در این عبادتگاه، نمادهایی از ساختار اولین مسجدی که به دستور پیامبر در مدینه ساخته شد به‌کار گرفته شده‌ است و با اتکا به شیوه‌های پیشروی معاصر سعی شده این نمادها بازخوانی و بازنویسی شوند. جداسازی فضای مسجد از پیرامون با یک دیوار، که شأن مقدس بدان می‌بخشد، در این‌جا کارکردی عینی یافته است؛ یک دیواره که با حرکت ممتد و پیوسته‌اش دو فضای درونی را از «بیرون» مجزا می‌سازد. ادامه
دفتر فرایند منطقی

. بازار مجاور کلیسای مریم . دفتر فرایند منطقی در طراحی معماری .

تحریریه معماری و فرهنگ,
با عبور خیابان از میان بافت قدیم جلفا و ارزش اقتصادی بالای پلاک‌های مجاور این خیابان، اکثر خانه‌های قدیمی این بافت تخریب شد و خانۀ صفوی حیاط مرکزی که در این پروژه واقع بود از آخرین آنهاست. پروژه حدفاصل کلیسای مریم خیابان توحید و در نزدیک‌ترین فاصله از میدان جلفا قرار دارد. ادامه
N53-A10-P02

. مسجد چاندگائون . کاشف محبوب .

مترجم: لیلا خدابخش,
ساختمان این مسجد، در حاشیۀ بندر چیتاگونگ در بنگلادش، به دنبال احیای نقش سنتی مسجد است؛ فضایی که هم روحانی است و هم برای گردهمایی‏های اجتماعی مناسب است. معمار بنگلادشی، کاشف محبوب، سعی کرده است با تشخیص عناصر حیاتی مسجد، و پاک‌کردن آن از اضافات غیرضروری، به جوهره‌ای از مسجد برسد که گذشت هزاره‌ها بر آن گردی سنگین نشانده. ادامه