. طراحی فضای کار اشتراکی از نگاه یک معمار-کاربر .
معماریعمل کردن به برخی اصول در طراحی فضاهای کار اشتراکی باعث افزایش بهرهوری محیط و همینطور ساخت تجربه ذهنی خوشایندتری برای کاربران آن میشود. محمدرضا سبحان با تجربه راهاندازی فضاهای کار اشتراکیای همچون تیوان و هایوی، در این مطلب کوشیده تا اصول مهم طراحی این فضاها را بیان کند. فضاهای کار اشتراکی که رشد چشمگیر آنها حدودا از سال ۲۰۱۰ شروعشد، محیطی است که افراد میتوانند با اجاره میزکار و بهرهگیری از امکانات مختلف به فعالیت در حوزه کاری خود بپردازند، این مکانها موظف اند تا فضایی مخصوص کار توام با زندگی برای کاربران فراهم سازند و برای تحقق آن باید روحیات و نیازهای آنها را در نظر داشته باشند. مسائلی همچون استفاده خلاقانه از رنگ، ایجاد پویایی در فضا و افزایش حس تعلق کاربران به فضا مواردی است که ...ادامه
. موزۀ کیم چانگ یول . آرکیپلان .
معماری, هویتسیاستگذاران فرهنگی استان خودمختار چِجو در کرۀ جنوبی بنا دارند تا سال ۲۰۱۵ در جزیرۀ آتشفشانی چِجو موزهای مخصوص برای نمایش آثار هنری نقاش برجستۀ کرهای کیم چانگ یول بسازند. گروه آرکیپلان رتبۀ اول مسابقۀ بینالمللی طراحی این موزه را از آن خود کرد. ساختمان یک طبقۀ این موزه با این ایده طراحی شد تا بروزی فیزیکی از فلسفۀ کیم چانگ یول و دنیای شگفتآور قطرههای آب او باشد. طراحان نوشتهاند: «ما زمان زیادی را صرف فهمِ کیم کردیم؛ فهم زندگی، نیات و نحوۀ نگرش او. مهمترین انگیزۀ ما در طراحی این موزه این بود که بتوانیم نگاهی که او به دنیا داشت در قالب یک فضای معمارانۀ ساختهشده دوباره خلق کنیم». ادامه
. خانۀ سی . هیروشی ناکامورا .
معماری, هویتتوجه اصلی در طراحی این خانه تبدیلکردن آن به دنباله و امتدادی از باغ و محوطۀ بیرونی آن بود. خاک این ناحیه بهصورت یکدست از موادی نرم ساخته شده و تمامی محدودۀ پیرامون را دربر گرفته است. مردم این ناحیه از دیرباز این خاک نرم را برای سفالسازی بهکار میبردند. نگاه به این خاک و لمس آن با دست بیتردید احساسی به بار میآورد. میداندادن به این احساس است که معمار را واداشته تا بهواسطۀ طراحی فرصتی برای این تجربۀ بینظیر فراهم کند. خانه بین کوه و اقیانوس واقع شده و از آن منظرۀ قایقها و کشتیها روی خط افق، ساحل اقیانوس، صخرههایی با لایههای زمینی جذاب و دشتهایی پر از گلهای وحشی بهچشم میآید. ادامه
. مرکز دوستی . کاشف محبوب .
معماری, هویتمرکز دوستی، در نزدیکی شهر ایالتی گایباندای بنگلادش، مرکزی است متعلق به نهادی غیردولتی که با تعدادی از فقیرترین افراد کشور و ساکنان حاشیههای رودخانهها (Chars)، با دسترسی و فرصتهای بسیار محدود و ناچیز، کار میکند. این نهاد غیردولتی قرار است از تسهیلات این ساختمان هم برای برنامههای آموزشی خود بهره گیرد و هم آنها را بهمنظور ایجاد درآمد، برای نشستها و کلاسهای آموزشی و کنفرانسها اجاره دهد. ادامه
. گالری [کارخانه] آرگو . استودیو شیار . آسانورث .
معماری, هویت، مدرنیسم و پستمدرنیسمکارخانهٔ آرگو اولین کارخانهٔ نوشیدنی در ایران است. ساختمان این کارخانه حدود ۹۰ سال قدمت دارد و طی ۴۰ سال گذشته متروک مانده است. در دههٔ اخیر بنیاد پژمان این بنا را خریداری کرد تا در آن به فعالیتهای هنری و فرهنگی بپردازد. این بنا به صورت مرحله به مرحله مرمت شد و در هر مرحله با برگزاری نمایشگاهی عمومی در معرض دید عموم قرار گرفت. این روند تدریجی مرمت موجب شد مخاطبانی که در جریان مرمت تدریجی بنا قرار گرفتند احساس تعلق بیشتری نسبت به بنا و کاربری فعلی آن پیدا کنند. همچنین در این مرمت سعی شد نمود وضعیت قبلی بنا حفظ شود و بنا روایتگر تاریخ چند دههای خود باشد. ادامه
. هاستل و خانه فرهنگی کوژین . آتلیه سیگما .
معماری, هویت، مدرنیسم و پستمدرنیسممعرفی هاستل و خانه فرهنگی کوژین در یک مجله معماری و بحث پیرامون ویژگیهای طراحانه و کالبدی آن شاید کمی گمراهکننده به نظر برسد. بااینحال اگر بدانیم حیاتِ دوباره این ساختمانِ میانسال در بنبستی آرام در «خردمند جنوبی» در واقع امتداد فیزیکی و البته زاده یک فضای مجازی پرتعامل است که چند سالی زودتر از «کوژین» در کار ساخت و بازساخت محتوای موردنظر خود بوده است، بسیار آموزنده و الهامبخش خواهد بود. ازاینرو بازخوانی ماجرای «آن» فضای مجازی و چگونگی تجسد یافتنش در کالبد «این» ساختمانِ ازپیشموجود باید بخشی از معرفی این بنا باشد. ادامه
. فرم ناتمام در ساختمان بازسازیشده فرشفیلم . گروه زاو .
معماری, هویت، مدرنیسم و پستمدرنیسمساختمان استودیوی فیلمسازی فرشفیلم یکی از یناهایی است که از بازسازی ساختمانی قدیمی مربوط به دهۀ ۴۰ شکل گرفته است. طبقۀ همکف به موزه دکتر بسکی و طبقات دیگر به مؤسسه فرشفیلم تبدیل شدهاست. گروه معماری زاو استراتژی اصلی بازسازی این بنا را بر پایۀ مصرف سنجیده منابع و بازیافت کیفیتها قرار دادند. در این راستا بدون اینکه طرح نهایی را از پیش طراحی کنند، فرآیندی از ساختن را برای رسیدن به طرح نهایی طراحی کردند. یکی از بارزترین مشخصههای طرح نهایی نمای داخلی آجری و بدون اندود آن است که شاید به سلیقۀ متعارف پروژههای معماری شباهت نداشته باشد و همچون فرمی ناتمام به نظر میرسد. این مقاله نحوۀ بازسازی این بنا و مشخصههای طرح نهایی آن را بیشتر شرح میدهد. ادامه
. خانه تاریخی صفوی، خانه اندیشه و آفرینش . مهندسین مشاور پلشیر .
معماری, هویت، مدرنیسم و پستمدرنیسمبناهای تاریخی از حیث فضاهای دلپذیرشان یکی از مناسبترین ساختمانها برای تبدیل شدن به مکانی فرهنگی و هنری محسوب میشوند. در اصفهان خانۀ صفوی یا خانۀ اندیشه و آفرینش که از بازسازی خانهای تاریخی و بازمانده از دورۀ صفوی شکلگرفته است یکی از همین موارد است. یافتههای جدید كارشناسان تاریخ از این خانه بهعنوان كاخ ملكه كتایون، زن گرجی شاهعباس نام میبرد كه در آن زمان، برای اقامت ملکه ساخته شده بود. امروزه این خانه به محلی برای برگزاری آثار هنرمندانی از نقاط مختلف ایران و برخی از دیگر کشورها تبدیل شده است. ادامه