. کتابخانه سندای تویو ایتو . انتخاب سردبیر .
معماری, هویت و چالشهای محیطیتویو ایتو «سندای مدیاتک» را در سال ۱۹۹۴ با هدف ساخت یک مجموعه چندمنظوره متشکل از کتابخانه، گالری و مرکز رسانهای تصویری برای ارائه سرویسهای یاریرسان به افرادی با مشکلات بینایی و شنوایی در شهر سندای ژاپن طراحی کرد که در سال ۲۰۰۱ با تغییراتی در برنامه و گسترش عملکردها و اهداف برای تأمین نیازهای طیف وسیعتری از کاربران و محیطهای اطلاعاتی متغیر، بهعنوان «مدیاتک» یا مرکز فناوری و رسانه آغاز به کار کرد. این مرکز در زمینه هنر، سینما و سایر زمینههای فرهنگی امکان تبادل آزادانه اطلاعات از طریق رسانههای مختلف را در اختیار عموم قرار داده و به آنها نحوه استفاده از اطلاعات را میآموزد. ادامه
. انتخاب سردبیر . فروم سیاکس .
معماری, هویت، مدرنیسم و پستمدرنیسمفروم سیاکس در مادرید (Caixa Forum) جزو بناهای اولیه دوران صنعتی و مربوط به اداره برق است که پس از بازآفرینی به فضایی با کارکرد فرهنگی تبدیل شده است. فضای جلویی آن نیز مربوط به ایستگاه گاز بوده که تخریب و به محوطه باز تبدیل شده است. ادامه
. طرح منتخب مسابقه مرکز اداری گروه صنعتی انتخاب . فرهاد احمدی .
معماری, هویتاین طرح در جنوب میدان شیخ بهایی در مساحت حدود ۱۸۰۰ متر مربع و به صورت زمینی دو نبش با دید به محور میدان و کوه البرز قرار گرفته است. ساختمان دارای پنج طبقه پارکینگ زیرزمینی به صورت اسپیرالی، دو طبقه تجاری در همکف و زیر زمین اول، هشت طبقه به صورت چهار دوبلکس برای چهار واحد اداری و یک طبقه مدیریتی است که بر اساس ویژگیهای بستر و نیروهای شهری شکل گرفته است. ادامه
. خانه گابریلا . گروه معماری تاکو .
معماری, هویت و توسعهخانه گابریلا خانهای ویلایی است و در محدوده توسعه شهری مریدا در مکزیک قرار دارد. هدف این پروژه تأمین فضایی آرام و راحت برای کاربران با در نظرگرفتن ملاحظات امنیتی، آسایش حرارتی، بهرهوری در مصرف انرژی، و هزینه پایین ساختوساز و نگهداری، معین شده است. این خانه از لبه خیابان فاصله گرفته است و دیوارهایی متقاطع آن را احاطه کردهاند. به این ترتیب فضایی مربعشکل بهوجود آمده است که مانند فضایی عمومی در مجاورت خیابان عمل میکند و برخاسته از ویژگی معماری سنتی یوکاتان برای مشارکت در تأمین امنیت محله است. ادامه
. به بهانه درگذشت زاها حدید .
معماری, هویت و توسعهزاها حدید، «ملکه منحنیها» ۳۱ مارس ۲۰۱۶ بر اثر حمله قلبی در ۶۵ سالگی درگذشت. این معمار عراقی- بریتانیایی نامآور، نخستین زنی بود که به واسطه طرحهای آوانگاردش به دریافت جایزه پریتزکر و نشان طلای انستیتو سلطنتی معماران بریتانیا مفتخر شده بود. دفتر معماری حدید طرحهای بسیاری را در سرتاسر جهان از جمهوری آذربایجان تا ایالات متحده امریکا، از جمهوری خلق چین تا جمهوری اسلامی ایران به مرحله اجرا درآورده است یا در دست تکمیل دارد. مرگ حدید در میان طرفداران و مخالفانش واکنشهای بسیاری را برانگیخت. ادامه
. باشگاه وزارت خارجه عربستان .
معماری, هویت و توسعهدر دهه هفتاد افزایش ناگهانی قیمت نفت به سه برابر، کشورهای نفتخیز خاورمیانه را یکباره ثروتمند کرد. این ثروت ناشی از دلارهای نفتی میبایست مجدداً در چرخه اقتصاد جهانی تزریق میشد که فرصت مناسبی برای مهندسان مشاور و پیمانکاران زبده عربی فراهم کرد. کشورهای کمی مانند ایران، با اتکا به سابقه طولانی فرهنگ و سازندگی، به صورت درونزا وارد این معرکه شدند و بخشهای مهمی از منطقه ـ مانند عربستان ـ که از قدرت کارشناسی و توانمندیهای لازم برخوردار نبودند، با اتکای کامل به نیروهای خارجی به این سازندگی پرداختند. ادامه
. معماری مدرن ژاپن بر بستری زلزلهخیز .
معماری, هویت و چالشهای محیطیزلزله بخشی جداییناپذیر از زندگی در ژاپن است و به همین علت ژاپنِ امروز در بحث مهندسی سازه و زلزله از پیشرفتهترین کشورهاست. ولی وقتی نوشتههای معماران ژاپنی را درخصوص فلسفه طراحیشان بررسی میكنیم، بهندرت به مباحثی درباره یا تأثیر زلزله بر آثارشان برمیخوریم. ازاینرو، این نوشتار با هدف شناخت تاثیر زلزله بر معماری ژاپن، بیشتر از آنكه براساس اظهارنظر اندیشمندان ژاپنی در جستوجوی پاسخی به پرسش مقاله باشد، به بررسی آثار معماران معاصر و كشف تأثیر زلزله در آثار آنها میپردازد. ادامه
. مرکز فرهنگی آسیا . گروه معماری اونسانگدونگ + کیم وو II .
معماری, هویتدر طرح پیشنهادی برای مرکز فرهنگی آسیا، گروه معماری اونسانگدونگ + کیم وو II اشکوبی در مقیاس شهر طراحی کردهاند؛ ظرفی برای اتفاقات فرهنگی و زندگی روزمرۀ شهروندان. این سکوی شهری در حال ایجاد فضایی میانتهی و باز بهواسطۀ خالیکردن مسیرها، پیادهراهها و پلازاهاست؛ این به آن معناست که خلق «اشکوب جدید» درست مانند هدایت یک عملیات نقشهبرداری بزرگ است. گروه طراحی، مرکز فرهنگی آسیا را بهمثابۀ زمینی در میانۀ خلق و ناپدیدی در نظر گرفتهاند، زمینی که به اجزای کوچکتر تغییر شکل داده، منظر شهری را ساخته و با خاطرات سایت و دگرگونی و تحول تاریخی روابط در زمینه پر شده است. ادامه