N53-A12-P04

. مانا راناکپور . آرکیتکچر دیسیپلین .

مترجم: لیلا خدابخش,
این هتل که در درۀ سرزنده و مسحور‌کنندۀ اودایپور در استان راناکپور مکان‌یابی شده، فضایی عمومی در نظر گرفته شده است تا نظم، تنوع، پیوستگی، ماندگاری، تجربۀ زمان دیرگذر و هم‌چنین اخلاقیات بومی را تقدیس کند. این ارزش‌ها از طریق یک مداخلۀ معمارانه مورد توجه قرار گرفته‌اند. فرم و مصالح در منطقه‌ای با تغییرات منظر و فصلی کامل نقش بازی می‌کنند، منطقه‌ای که در آن جنگل‌ها از سبزی تابستان تا لختی و خشکی زمستان، در نوسان‌اند و تپه‌ها در طول بهار، زمانی که درختان نیمه‌استوایی تسو غرق شکوفه‌اند، یک‌دست قرمز می‌شوند. ادامه
SONY DSC

. خانه‌‏ای برای فیل ها و فیلبان‏‌ها . آر ام اِی آرکیتکتز .

مترجم: لیلا خدابخش,
پروژۀ اِسکان صد فیل و ماهوت‌هایشان (محافظان)، یا هاتیگوان (روستای فیل‌ها) در دامنۀ کوهی قرار گرفته است که کاخ امبر و قعلۀ جیپور روی آن واقع است. استراتژی طراحی در ابتدا بر سازماندهی منظر که توسط تولیدکنندگان محلی شن و ماسه تخریب شده بود استوار گشت. ادامه
N54-A11-P03

. مرکز اجتماعی ویتنام . گروه معماران اچ‌اند‌پی .

مترجم: مریم کلانتری,
منطقه دوک تو (Duc Tho) در استان هاتین (Ha Tinh) در ویتنام منطقه مستعد وقوع بلایای طبیعی و پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی شناخته شده است. آب‌وهوای نامساعد و کمبود فضای ضروری مشکل اساسی مردم است و زندگی و فعالیت‏‌های روزمره ایشان دائماً مورد تهدید واقع می‌شود. برای حل این مشکل، معماران H&P سازه‏ای سبک و رنگارنگ با نام Re-ainbow طراحی کرده‌اند که همچون یک آفتاب‌پرست واقعی است. RE-ainbow واژه‏ای ابداعی از ترکیب دو کلمه «استفاده مجدد» (re-use) و رنگین‌کمان (rainbow) است که از انعکاس تصویری رنگ‏‌های مختلف بر اساس ارزش برابر هر رنگ، در این پدیده طبیعی الهام گرفته است و بدین معنی است که عملکردهای متفاوتی بر اساس نیازهای مردم محلی دارد و هر دو مضمون ایستایی و پویایی را دربر می‌‏گیرد. ادامه
N53-A15-P04

. هتل خانۀ دوست . رینتووت .

مترجم: گلنوش رزازی,
هتل اکولوژیک (اکوهتل) «خانۀ دوست» در یک محوطه ۳ هکتاری در ناحیۀ جنگلی کنار رودخانۀ اورل، در ۳۰ کیلومتری نپروپرتروسک، واقع شده است. مجموعه‌ای از ساختمان‌های یک طبقه با حیاط‌ها، تراس‌ها، پارکینگ‌ها و محوطه‌های باز و باغی که ۱۷۵۰ مترمربع را به خود اختصاص داده است. ادامه
N54-A12-P02

. بافتن یک خانه . ابیر سیکالی .

مترجم: فریناز شریفی,
زندگی بشر در طول تاریخ در حد فاصل میان مهاجرت به قلمروهای جدید و سکونت یافتن در آن‌جا توسعه پیدا کرده است. این جابه‌جایی بر روی زمین به کشف قلمروها و جوامع مختلف انجامید. چنین دوگانگی‏‌ای بین سکونت و جابه‌جایی، کشف و آرامش، ذات و جوهره اصلی انسان است. جهان سالانه شاهد آوارگی میلیون‌ها نفر در قاره‌های مختلف بر اثر جنگ‌های جهانی و سوانح طبیعی است. ادامه
N53-A16-P04

. مهدکودک دی پی اس . همکاران خوسلا .

مترجم: گلنوش رزازی,
از طراحان خواسته بودند تا طرحی برای دبستان زنجیره‌ای معروف شمال هند، به نام مدرسۀ همگانی دهلی، ارائه کنند. از آن‌جا که مدل می‌بایست قابلیت تکرار در مدرسه‌های متعدد جنوب هند را داشته باشد، از طراحان خواسته بودند بنایی مؤثر و کم‌هزینه و ساده خلق کنند که توانایی تطبیق آسان با شرایط سایت‌های مختلف و برنامه‌هایی با تفاوت اندک را داشته باشد. ادامه
N54-A13-P02

. پیش‌دبستانی ‏آکنایبیچ .

مترجم: آیدین احدزادگان,
پیش‌دبستانی آکنایبیچ، واقع در شهر آکنایبیچ، تنها یک کلاس دارد؛ با وجود این از طراحی معماری کل‌نگر، اجتماعی، یکپارچه، پویا، متناسب با اقلیم منطقه، و سبکی نوین در معماری بومی برخوردار است. آکنایبیچ شهری در حال تحول است: بخش شرقی شهر را سازه‌های خشتی، کوچه‌های باریک و جاده‌های مارپیچ دربر گرفته، در حالی که بخش غربی با طراحی مدرن و خانه‌های بتنی آن، که مهاجران روستایی / شهری ساخته‌اند، به‌وجود آمده است. ادامه
N53-A18-P02

. مرکز فرهنگی و گردشگری آساکوسا . کنگو کوما و همکاران .

مترجم: لیلا خدابخش,
مرکز فرهنگی و گردشگری آساکوسا، در زمینی به وسعت ۳۲۶ مترمربع در مسیر منتهی به دروازۀ کامیناری‌مون، برای پاسخگویی به نیازهای عمومی در نظرگرفته شده بود، بنابراین نیازمند برنامه‌ای عمومی مانند مرکز اطلاعات گردشگری، اتاق کنفرانس، سالن چند‌منـظوره و فضای نمایشـگاهی نیز بود. این طرح برای مرکز فرهنگی در ‌واقع امتدادی از محلۀ پرتکاپوی آساکوسا است، به صورت عمودی؛ متشکل از سقف‌هایی که فعالیت‌های متنوع و مختلفی را پوشش می‌دهند و «برشی جدید» را، آن‌چنان که در معماری لایه‌بندی‌شده مرسوم وجود نداشته، خلق می‌کنند. ادامه